ЦЕНТР ДИТЯЧО-ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ
ім. Є.М. РУДНЄВОЇ
МЕТОДИЧНА РОХРОБКА НА ТЕМУ
ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНІКИ «ПАПЕРОВА ПЛАСТИКА»
В РОБОТІ С ДІТЬМИ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
НА ЗАНЯТТЯХ ГУРТКА «УМІЛІ РУКИ»
ВИКОНАВЕЦЬ МАТВІЙЧУК ТЕТЯНА ВІТАЛІЇВНА,
КЕРІВНИК ГУРТКА "УМІЛІ РУКИ"
ФІЛІЇ ЦДЮТ «МАЯК»
БЕРДЯНСК, 2011 г.
З М І С Т
1. Введення
стор. 3
2. Особливості творчості дітей 6
– 7 років. стор. 4
3. Вплив творчої діяльності на
психологічний розвиток дитини.
стор. 6
4. Технологія виготовлення калюжниці
в техніці «Паперова пластика».
стор. 8
5. Рекомендації з вивчення теми.
стор. 18
6. Додатки.
стор. 19
7. Література. стор.
23
1. В В Е Д Е Н Н
Я
Папір – це, мабуть, найдоступніший
матеріал для творчості. Розмаїття видів і властивості дозволяють його широко використовувати
як дітям, так і дорослим.
Паперова пластика – один з сучасних видів
мистецтва. Вона є синтезом різних напрямків, таких як ліплення, аплікація,
малювання, колаж, конструювання з паперу. За допомогою паперової пластики
можливо створювати оригінальні ексклюзивні листівки до свят, різні фігурки і,
навіть, цілі завершені картини. Щоб зробити серйозний витвір мистецтва,
необхідно накопичити багатолітній досвід. А ось найпростіші вироби, для яких
використовуються стандартні заготовки – шаблони - є доступними, навіть,
новачкам.
Діти дуже полюбляють працювати з папером.
Його фізико-механічні властивості дозволять виконувати з ним різні операції і
при цьому одержувати дуже цікаві форми. До того ж в роботі з папером
використовуються найдоступніші інструменти і матеріали, такі як клей, ножиці,
фарби, іноді скотч.
Ця робота покликана на конкретному
прикладі показати, як техніка «Паперова пластика» використовується на заняттях
творчої майстерні «Веселка» в роботі з дітьми молодшого шкільного віку. Для
цього необхідно розглянути деякі аспекти проблеми. Серед них:
- особливості
творчості дітей 6 – 7 років;
- вплив творчої
діяльності на психологічний розвиток дитини;
- технологію
виготовлення виробу;
- рекомендації
щодо вивчення теми.
2. ОСОБЛИВОСТІ ТВОРЧОСТІ ДІТЕЙ 6 - 7
РОКІВ
Творчість розглядається вченими як
діяльність вищого рівня пізнання і перетворення навколишнього природного та соціального
світу. В процесі
творчої діяльності, що
особливо важливо, змінюється і сама людина - форми і способи її мислення, особистісні
якості – вона стає творчою особистістю.
Діти роблять безліч відкриттів і створюють цікавий, часом оригінальний
продукт у вигляді малюнка, конструкції, вірша і т. ін. Новизна відкриттів і
продукту суб'єктивна, і це перша важлива особливість дитячої творчості. При цьому процес
створення продукту для
6-7-річних дітей має чи не першорядне значення.
Діяльність дитини відрізняється великою емоційністю, включеністю, прагненням шукати і багато раз випробувати різні рішення, отримуючи від цього особливе задоволення, часом набагато більше, ніж від досягнення кінцевого результату. І це - друга особливість дитячої творчості.
Діяльність дитини відрізняється великою емоційністю, включеністю, прагненням шукати і багато раз випробувати різні рішення, отримуючи від цього особливе задоволення, часом набагато більше, ніж від досягнення кінцевого результату. І це - друга особливість дитячої творчості.
Дитина з легкістю, і перш за все
практично, починає орієнтовну і часом безглузду діяльність, яка, поступово
стаючи більш цілеспрямованою, захоплює дитину пошуком і часто призводить до
позитивних результатів. І
це – третя
особливість дитячої творчості.
Конструювання з паперу відноситься до
художньої діяльності. Діти, в основному, створюють художньо-естетичний продукт:
казкові фігурки для ігор (сюжетних, театралізованих) і вироби для прикрашання
інтер’єру. Це можуть бути як літературні персонажі (Баба Яга, Колобок,
Царівна-Жаба тощо), так і вигадані образи (сонячна людина, вакса-клякса, кошик
з чарівними квітами тощо).
Існують різні техніки роботи з папером:
м'яття, розривання, розрізання, згинання. Останні дві є найбільш поширеними в педагогічній практиці. А про такі техніки як
розривання і м'яття часто навіть не знають. Проте діти з задоволенням
використовують їх, створюючи окремі елементи виробів – бантик у клоуна, ляльки,
квіти в кошику, хутро шуби у снігової королеви і т.ін.
Паперова скульптура – ще один з різновидів техніки конструювання з паперу – полягає у створенні величезного розмаїття виробів (по тематиці, по конструкції) шляхом комбінування різних паперових форм, які роблять самі діти.
Паперова скульптура – ще один з різновидів техніки конструювання з паперу – полягає у створенні величезного розмаїття виробів (по тематиці, по конструкції) шляхом комбінування різних паперових форм, які роблять самі діти.
3. ВПЛИВ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА ПСИХОЛОГІЧНИЙ РОЗВИТОК
ДИТИНИ
Фізіологи встановили, що наші пальці
органічно пов’язані з мозковими
центрами та внутрішніми
органами. Тому тренування рук стимулює саморегуляцію організму, підвищує
функціональну діяльність мозку і інших органів.
Вчені, що вивчають діяльність дитячого мозку, відзначають велике стимулююче значення функцій руки. Рівень розвитку мовлення прямо залежить від того, як сформовані дрібні рухи пальців. Виявлена закономірність: якщо розвиток руху пальців відповідає віку дитини, то й мовленнєвий розвиток знаходиться в межах норми. Якщо пальці розвинені недостатньо, то затримується і мовленнєвий розвиток, хоча загальна моторика при цьому може бути нормальною і, навіть, вище норми. Формування мовних областей мозку вдосконалюється під впливом імпульсів від пальців рук. Стимулювати мовний розвиток рекомендується шляхом активних рухів пальці рук.
Вчені, що вивчають діяльність дитячого мозку, відзначають велике стимулююче значення функцій руки. Рівень розвитку мовлення прямо залежить від того, як сформовані дрібні рухи пальців. Виявлена закономірність: якщо розвиток руху пальців відповідає віку дитини, то й мовленнєвий розвиток знаходиться в межах норми. Якщо пальці розвинені недостатньо, то затримується і мовленнєвий розвиток, хоча загальна моторика при цьому може бути нормальною і, навіть, вище норми. Формування мовних областей мозку вдосконалюється під впливом імпульсів від пальців рук. Стимулювати мовний розвиток рекомендується шляхом активних рухів пальці рук.
Давно відомо про взаємозв’язок розвитку рук та інтелекту. Навіть найпростіші ручні роботи потребують постійної
уваги й змушують дитину думати. Майстерна робота руками ще більше сприяє
вдосконаленню мозку. Заняття паперовою
пластикою сприяє розвитку у дітей навичок дрібних і точних рухів пальців як
правої, так і лівої руки. Це унікальний засіб для розвитку тонкої моторики і
масажу кінчиків пальців, що підвищує їх чутливість, робить більш рухливими і
спритними. Дошкільнятам такі навички, наприклад, допоможуть швидше опанувати письмом.
Зазвичай при письмі та малюванні домінує ведуча рука, тоді як у паперовій пластиці задіяні обидві руки. Така діяльність синхронізує роботу обох півкуль головного мозку. Розвивається не тільки ліва, яка відповідає за логіку і мову, півкуля, але і права, відповідальна за творче мислення, інтуїцію, уяву.
Зазвичай при письмі та малюванні домінує ведуча рука, тоді як у паперовій пластиці задіяні обидві руки. Така діяльність синхронізує роботу обох півкуль головного мозку. Розвивається не тільки ліва, яка відповідає за логіку і мову, півкуля, але і права, відповідальна за творче мислення, інтуїцію, уяву.
Виготовлення виробів - це
не тільки виконання певних рухів. Цей процес дозволяє
дітям працювати над розвитком практичного інтелекту: вчить їх аналізувати завдання, планувати хід його
виконання. Багато виробів дитина розглядає сама, щоб зрозуміти, як їх зроблено, а потім шукати шляхи досягнення мети. Одні треба як би візуально
сфотографувати і точно повторити.
В інших завданнях дитині показаний
принцип роботи: подивися, як можна зробити, і запропонуй свій шлях (зміни сюжет,
вибери інший матеріал тощо). При цьому активно працює уява.
Таким чином, заняття паперовою пластикою
сприяють розвитку у дітей координації рухів пальців, фантазії і творчого
потенціалу, кмітливості, просторової уяви, уваги, пам'яті, терпіння,
акуратності, точності окоміру.
4. ТЕХНОЛОГІЯ
ВИГОТОВЛЕННЯ КАЛЮЖНИЦІ В ТЕХНІЦІ
«ПАПЕРОВА ПЛАСТИКА»
Як відомо з грецької міфології німфи - це
божества природи: лісів, гір, озер, річок і морів. Не дивно, що квіти, названі
на їхню честь, прекрасні. Рід німфея, включає близько 50 видів трав'янистих
водних багаторічників з м'ясистими кореневищами. Листя німфей округле або
серцеподібне, з глибоким вирізом при підставі, плаваючі на поверхні води.
Квітки великі, з дивно красивою зірчастою чи чашоподібною формою. Вони можуть бути різних
забарвлень - білими, кремовими, сліпучо жовтими, жовтогарячими, рожевими, темно-червоними
і, навіть, блакитними. Існують сорти з простими, напівмахровими і махровими
квітками. Одні з німфей розкриваються вдень, інші - вночі. Деякі мають приємні
пахощі. Плоди ягодоподібні, дозрівають під водою.
Для виготовлення
калюжниці необхідні:
1) зелений картон формату А5;
2) один аркуш білого (жовтого,
рожевого, оранжевого, бузкового) двобічного
паперу формату А5;
3) резинка для волосся жовтого
кольору;
4) клей ПВА;
5) ножиці;
6) простий олівець;
7) шаблони.
Перед початком роботи дітям необхідно
нагадати про культуру організації робочого місця, а також провести інструктаж з
техніки користування ріжучим інструментом.
ЕТАПИ ВИГОТОВЛЕННЯ ВИРОБУ
1. Виготовлення листочка.
Для цього потрібно взяти зелений картон, на зворотному боці обвести шаблон листочка, після
чого вирізати виріб. Дітям необхідно відразу нагадати, що готові деталі
потрібно складати в один бік, а обрізки – в інший.
П. Виготовлення
квітки.
1. Обвести на білому (або на обраному
дитиною іншого кольору) папері
шаблон кола й вирізати заготовку.
2. Скласти коло навпіл.
3. Одержане півколо скласти ще раз.
4. Четвертинку ще раз скласти
навпіл.
5. Розгорнути виріб. Вийшло коло,
розбите лініями згину на вісім частин.
6. На кожній лінії згину необхідно зробити надріз в напрямку від краю до
6. На кожній лінії згину необхідно зробити надріз в напрямку від краю до
центру довжиною до середини лінії.
7. Взяти куточки
будь-якого з секторів й нанести краплину клею на один з
них, а зверху накласти інший куточок. Таким
чином виходить кульочок.
8. Точнісінько так
склеюються інші сім секторів. Половинка квітки готова. Її
треба покласти поряд з листочком.
9. Після цього
вирізується ще одне коло, і повторюються ті ж самі операції,
що й з першим колом.
10. Половинки квітки
кладуться кульочками донизу. На одну з них (місце
перетинання ліній згину) наноситься
краплина клею й накладається інша
половинка. При цьому необхідно звернути
увагу дітей, що кульочки
розташовуються одне до одного в шаховому
порядку.
11. Посеред листочка
наноситься краплина клею й приклеюється квітка.
12. Резинка для волосся з однієї
сторони намазується клеєм й приклеюється в
середину квітки. Як варіант можна
використовувати кольоровий пісочок
або
пшоно. Також можна виготовити серединку з паперу. Для цього за
допомогою шаблону виготовляється коло. З
країв воно злегка
надрізується. Бахрому, що вийшла,
необхідно підкрутити ножицями.
Після цього деталь приклеюється в середину
квітки.
ВИРІБ ГОТОВИЙ
ПЛАН-КОНСПЕКТ
ЗАНЯТТЯ
ТЕМА: Паперова пластика
ПІДТЕМА:
Калюжниця.
НАВЧАЛЬНА МЕТА:
Навчити дітей виготовляти калюжницю, економно
використовувати матеріал
для роботи. Повторити правила
техніки безпеки при роботі
з ножицями.
ВИХОВНА МЕТА:
Виховувати у гуртківців наполегливість в
роботі,
почуття взаємодопомоги.
ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ПЕДАГОГА: Плакат із кросвордом, зразок
готового
виробу, шаблони.
ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ
ДІТЕЙ: Зелений картон, двобічний папір, жовта
резинка для волосся, клей,
ножиці, простий олівець.
ТИП ЗАНЯТТЯ:
вивчення нового матеріалу
ЧАС ЗАНЯТТЯ: 60
хвилин.
Група 1 року
навчання початкового рівня.
Х І Д З А Н Я Т Т Я
Організаційний момент.
Діти, перш, ніж ми з вами сьогодні почнемо
щось робити, я пропоную вам розгадати кросворд. Послухайте загадки, а їх
відгадки ми впишемо в сітку кросворду.
К
|
А
|
В
|
У
|
Н
|
||||
А
|
Г
|
Р
|
У
|
С
|
||||
С
|
Л
|
О
|
Н
|
|||||
К
|
Л
|
Ю
|
Ч
|
|||||
Б
|
Д
|
Ж
|
О
|
Л
|
А
|
|||
Н
|
О
|
Г
|
И
|
|||||
К
|
Р
|
О
|
П
|
И
|
В
|
А
|
||
М
|
І
|
С
|
Я
|
Ц
|
Ь
|
|||
Я
|
К
|
І
|
Р
|
1. Круглий, а не
м’яч.
Зелений, а не трава.
З хвостом, а не миша.
Солодкий, а не мед.
2. Немов їжак
колючий.
Солодкий та пахучий.
Ягідку зірвеш –
Руку обдереш.
3. Дуже товсті
ноги маю,
Тихо їх переставляю.
Височезний я на зріст,
Біля рота маю хвіст.
4. Хто найперший
входить в дім,
А ми всі хвостиком за ним?
5. Не мотор, а
шумить.
Не літак, а летить.
Не гадюка, а жалить.
6. Усе життя
одна одну обганяють, а випередити не можуть.
7. Не гаряча, а
пече.
Хто торкнеться – той втече.
Дуже злюча ця трава!
Що ж це, діти?
8. Без рук, без
ніг, лише з рогами,
А ходить він під небесами.
9. Коли я
потрібний – мене викидають,
Коли непотрібний – мене підіймають.
- Прочитайте, яке слово вийшло у виділених
клітинках. (Калюжниця). Ось саме цю квітку, що росте у воді, ми будемо сьогодні
робити. Це буде ще одним подарунком вашим мамам. А що ви знаєте про цю рослину?
Вислуховуються відповіді дітей. Після
цього керівник гуртка вносить уточнення, доповнення до розповіді дітей з
показом ілюстрацій та демонстрацією готового виробу.
- Але перш, ніж приступити до роботи,
давайте згадаємо правила користування ножицями. (Діти розповідають ці правила).
Виготовлення калюжниці за наведеною вище технологією.
Діти, які перші виконали роботу,
допомагають тим, хто відстав. Готові роботи виставляються на підставку.
ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
- Вам сподобалась ця робота? Який з етапів
роботи був найважчим? Хто зможе тепер сам без сторонньої допомоги зробити
калюжницю?
5. РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИВЧЕННЯ ТЕМИ
Програма творчої майстерні «Веселка» початкового рівня 1 року навчання розрахована на один рік. На вивчення теми «Паперова пластика» відводиться 50 годин, на виготовлення одного виробу – 2 години. Роботи виконуються за принципом «Від простого – до складного». Кожне заняття дитина закінчує готовим виробом, що є стимулом для подальшої творчої діяльності. Тематика робіт узгоджується з календарними святами. При вивченні теми використовується індивідуальна форма роботи. Після вивчення теми «Паперова пластика» діти повинні знати безпечні методи роботи з різальним інструментом, властивості паперу, методи роботи з ним; повинні вміти виконувати операції згинання, скручування, зминання, розривання, склеювання, розрізання паперу, вибирати кольорову гаму для виконання виробу, оцінювати свої роботи і роботи товаришів.
Наприкінці вивчення теми рекомендується провести підсумкову виставку з метою формування у дітей самооцінки та взаємооцінки.
6. Д О Д А Т К И
1. КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ 1 РІК НАВЧАННЯ
№
з/п
|
ТЕМА, РОЗДІЛ ПРОГРАМИ
|
Кількість
годин
|
Дата
виконання
|
1.
|
ВСТУПНЕ ЗАНЯТТЯ. МАТЕРІАЛИ ТА
ІНСТРУМЕНТИ
|
||
1.
|
Знайомство з планом роботи на навчальний рік.
Вступний інструктаж з безпеки життєдіяльності гуртківців. Бесіда «Майбутнє:
я, ми, країна».
|
2
|
17.09
|
П.
|
ВИРОБИ З ПРИРОДНОГО МАТЕРІАЛУ
|
||
2.
|
Первинний інструктаж. Бесіда про природні
багатства нашого краю. Правила збору та зберігання природного матеріалу. Декоративна
рамочка з піску та мушлів.
|
2
|
21.09
|
3.
|
Декоративна рамочка з піску та мушлів.
|
2
|
24.09
|
4.
|
Шкатулка з яєчної шкаралупи.
|
2
|
28.09
|
5.
|
Шкатулка з яєчної шкаралупи.
|
2
|
01.10
|
6.
|
Декоративне панно з яєчної шкаралупи.
|
2
|
05.10
|
7.
|
Дерево з пір’я. Залікове заняття.
|
2
|
08.10
|
Ш.
|
ПАПЕРОВА ПЛАСТИКА
|
||
8.
|
Первинний інструктаж. Історія паперу. Види
паперу. Властивості паперу. Калюжниця.
|
2
|
12.10
|
9.
|
Троянди в техніці «Квілінг».
|
2
|
15.10
|
10.
|
Троянди з паперових серветок.
|
2
|
19.10
|
11.
|
Кактус – об’ємне торцювання.
|
2
|
22.10
|
12.
|
Робота в канікулярний час.
|
8
|
26.10-08.11
|
13.
|
Об’ємний їжачок.
|
2
|
09.11
|
14.
|
Годинник «Веселе ведмежатко».
|
2
|
12.11
|
15.
|
Квіти з паперових серветок.
|
2
|
16.11
|
16.
|
Мобіль
«Квітковий».
|
2
|
19.11
|
17.
|
Квітка в техніці «Тиснення».
|
2
|
23.11
|
18.
|
Шкатулка з коробки.
|
2
|
26.11
|
19.
|
Виготовлення дитячих блокнотів.
|
2
|
30.11
|
20.
|
Виготовлення дитячих блокнотів.
|
2
|
03.12
|
21.
|
Будиночок зі сніговиком.
|
2
|
07.12
|
22.
|
Витинанка – один з видів паперової пластики.
Вирізування сніжинок.
|
2
|
10.12
|
23.
|
Вирізування сніжинок.
|
2
|
14.12
|
24.
|
Виготовлення новорічних листівок.
|
2
|
17.12
|
25.
|
Виготовлення новорічних іграшок.
|
2
|
21.12
|
26.
|
Аплікація «Пінгвіни». Залікове заняття.
|
2
|
24.12
|
27.
|
Робота в канікулярний час.
|
6
|
28.12-10.01
|
1У.
|
ОСТРІВ НЕПОТРІБНИХ РЕЧЕЙ (ВИРОБИ З РІЗНИХ
МАТЕРІАЛІВ)
|
||
28.
|
Первинний інструктаж. Новорічні дзвіночки.
|
2
|
11.01
|
29.
|
Свято «Святки».
|
2
|
14.01
|
30.
|
Сніговик з ниток.
|
2
|
18.01
|
31.
|
Голечниця «Капелюшок».
|
2
|
21.01
|
32.
|
Декор пляшки «Дама».
|
2
|
25.01
|
33.
|
Декор пляшки «Дама».
|
2
|
28.01
|
34.
|
Декор пляшки «Метелики».
|
2
|
01.02
|
35.
|
Декор пляшки «Метелики».
|
2
|
04.02
|
36.
|
Декор пляшки за допомогою стрічок та гудзиків.
|
2
|
08.02
|
37.
|
Декор пляшки за допомогою стрічок та гудзиків.
|
2
|
11.02
|
38.
|
Декор пляшки в техніці «Декупаж».
|
2
|
15.02
|
39.
|
Підставка для олівців.
|
2
|
18.02
|
40.
|
Підставка для олівців.
|
2
|
22.02
|
41.
|
Лялькові меблі (з сірникових коробочок). Стіл.
|
2
|
25.02
|
42.
|
Лялькові меблі (з сірникових коробочок). Стіл.
|
2
|
29.02
|
43.
|
Лялькові меблі (з сірникових коробочок).
Тумбочка.
|
2
|
03.03
|
44.
|
Лялькові меблі (з сірникових коробочок).
Тумбочка.
|
2
|
07.03
|
45.
|
Гриб з ниток.
|
2
|
10.03
|
46.
|
Дерево роду з ниток.
|
2
|
14.03
|
47.
|
Шкатулка з зубочисток.
|
2
|
17.03
|
48.
|
Шкатулка з зубочисток.
|
2
|
21.03
|
49.
|
Шкатулка з зубочисток.
|
2
|
24.03
|
50.
|
Метелик з капрону. Залікове заняття.
|
2
|
28.03
|
У.
|
ЛІПЛЕННЯ ТА МАЛЮВАННЯ
|
||
51.
|
Первинний інструктаж. Основи кольорознавства.
Казка про художника. Малювання зім’ятим папером.
|
2
|
31.03
|
52.
|
Робота в канікулярний час.
|
4
|
04.04-07.04
|
53.
|
Зоряне шатро. Гуаш.
|
2
|
11.04
|
54.
|
Малюнок на довільну тему.
|
2
|
14.04
|
55.
|
Виготовлення писанок.
|
2
|
18.04
|
56.
|
Виготовлення писанок.
|
2
|
21.04
|
57.
|
Виготовлення писанок.
|
2
|
25.04
|
58.
|
Виготовлення писанок.
|
28.04
|
|
59.
|
Виставка «Пасха Красна».
|
2
|
05.05
|
60.
|
Види розпису: Гжель, Хохлома, Палех, Петриківка.
Весна надворі.
|
2
|
12.05
|
61.
|
Ліплення з паперових серветок.
|
2
|
16.05
|
62.
|
Панно з троянд на лазерному диску.
|
2
|
19.05
|
63.
|
Ліплення героя мультфільму.
|
2
|
23.05
|
64.
|
Ліплення за задумом.
|
2
|
26.05
|
65.
|
Підсумкова виставка.
|
2
|
30.05
|
Програму виконано з ущільненням в 20 годин.
2. ШАБЛОНИ ДЛЯ ВИГОТОВЛЕННЯ ВИРОБУ
7. Л І Т Е Р А Т У Р А
1. Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания. –
Спб.: Питер, 2001. – 288
с. –
(Серия «Мастера психологии»)
2. Беспалько В.П. Слагаемые педагогической
технологии. М.: Педагогика,
1989 г. – 192 с.
3. Цирулик
Н.А., Проснякова Т.Н. Умные руки.
Учебник для 1 класса. –
Учебная литература. – Самара, 2005 г.
4. Шумаков Ю.В., Шумакова Е.Р. Оригами – чудеса из бумаги. Учебное
пособие. –
Ростов-на-Дону, 1997 г.
– 104 с., ил.
5.
Журнал «Воробышек» № 5 2003 г.
Комментариев нет:
Отправить комментарий