ТЕМА: Український фольклор
ПІДТЕМА: Казки – ріки мудрості. Народ – творець казок. Казки
матусі, бабусі, дідуся.
НАВЧАЛЬНА МЕТА: Дати
поняття фольклору та його видів.
Розглянути такий вид як казки.
ВИХОВНА МЕТА: Виховувати
любов до народного слова та
повагу до його творця. Зробити
акцент на позитивних якостях людини, спонукати до їх розвитку.
ОБЛАДНАНННЯ ДЛЯ
ПЕДАГОГА: жетони для вікторини, картки з
розподілом ролей казки.
ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ДІТЕЙ: папір для малювання, кольорові олівці.
ТИП ЗАНЯТТЯ: вивчення нового матеріалу
ЧАС ЗАНЯТТЯ: 1 година 30 хвилин.
Група 1 року навчання початкового рівня.
Х І Д З А Н Я Т Т Я
Сьогодні ми
розпочинаємо вивчення нової теми – український фольклор. Хто-небудь знає, що
таке фольклор? (Народна творчість). Що відноситься до народної творчості?
(Казки, прислів’я, загадки, легенди, міфи, пісні). Чому казки називають ріками
мудрості? (Вони ввібрали в себе мудрість багатьох поколінь). Чого навчають нас
казки? (Вони вчать нас бути добрими, розсудливими, відважними, допомагати
друзям в біді. В казках завжди добро перемагає зло.) Казки висміюють такі вади
як лінощі, заздрість, хитрість, підступність. Вони вчать нас, як треба вчиняти
в конкретній ситуації.
Казки бувають
народними і авторськими. А хто знає, чим відрізняється народна казка від
авторської? (Авторська казка є твором однієї конкретної людини.)
Які у вас
улюблені казки? А хто вам розповідає казки? А хто-небудь з вас сам складає
казки?
А зараз я пропоную вам визначити найкращого
знавця казок в нашій групі. Ми проведемо вікторину «В гостях у казки». Я буду
вам задавати питання, а ви відповідати. За кожну правильну відповідь ви будете
отримувати жетони. За їх кількістю ми й визначимо переможця.
1. Назвіть казки
Г.Х. Андерсена.
2. Герой якої
казки мав серце з льоду? (Кай, «Снігова королева»).
3. Героїня якої
казки вийшла із квітки? (Дюймовочка).
4. Чому заснула
принцеса з казки «Спляча красуня»? Скільки років вона спала? (Уколола палець
веретеном, 100 років).
5. Ім’я найменшої казкової дівчинки – Дюймовочка. А
як звуть найменшого казкового хлопчика? (Хлопчик – мізинчик).
6. Назвіть казки,
в назвах яких використовують числа.
7. Назвіть діючих
особ казки «Бременські музики». Який новий герой з’явився в однойменному
мультфільмі? (Кіт, півень, собака, осел. Трубадур.)
8. Як називається
місто, в якому жив Незнайко? В яке місто він подорожував? (Квіткове. Сонячне.)
9. Де ще побував
Незнайко? (На Місяці).
10. Який чарівний
предмет одержав Незнайко? Завдяки чому
Йому це
вдалось? (Чарівна паличка, три безкорисливих
вчинки.)
11. Які ще чарівні
предмети ви знаєте? (Килим-літак,
скатертина-самобранка, чоботи-скороходи, гуслі-самогуди).
12. За допомогою
яких слів Алі-Баба відкривав печеру? (Сезам,
відкрийся!)
13. Назвіть ім’я
доволі повненького, доволі вихованого
чоловіка в повному розквіті сил. (Карлсон)
14. Назвіть ім’я
найсильнішої дівчинки в світі. (Пепі Довга-
панчоха.)
15. Як зветься
чарівна квітка, пелюстки якої виконували
бажання?
(Цветик-семицветик).
16. Який герой
прибув у ящику з апельсинами? (Чебурашка)
17. Хто сплутав
вовка із своєю бабунею? (Червона Шапочка)
18. Хто міг
загубити ці казкові речі: кришталевий черевичок,
стрілу,
чарівне перо, рукавичку, ліки? (Попелюшка, Іван,
царський син,
жар-птиця, дід, лікар Айболить)
Підбиваються підсумки вікторини.
А зараз давайте
згадаємо давно вам відому казочку «Ріпка» і спробуємо її інсценувати.
Дітям
пропонуються картки, за допомогою яких розподіляються ролі та визначаються
глядачі. «Актори» інсценізують казку, а глядачі виступають в ролі автора.
А тепер я
пропоную вам послухати народну казку, що прийшла з Карпат. Але спочатку давайте
з’ясуємо, що таке «злидні». (Діти висловлюють свої припущення.) Злидні – це
бідність. Бідних людей називають злидарями або ще злидота. А в нашому випадку
злидні – це казкові істоти, що приносять родині бідність. Тож сідайте зручніше,
заплющуйте очі і слухайте. А ваша уява хай вам намалює ілюстрації до казки.
З Л И Д Н І
Були собі в
Карпатах Петро та Марічка. І діти були в них, і кінь був, і корови, і свиня, і
кури, і гуси, і волохатий собака. Він все це господарство й стеріг. Петро був
на всі руки майстер, по хазяйству майстрував та на сопілці грав. А Марічка йому
допомагала – прала та їжу готувала. Тільки сусіди цьому добробуту весь час
заздрили.
Одного разу вночі
пішло все шкереберть. Петро з Марічкою зрозуміти нічого не можуть. На ранок як
подивились – в хаті гармидер, в сараї – не краще. Почало господарство
розвалюватись. А сусіди нарадуватись не можуть.
Заграв з горя
Петро на сопілці, аж дивиться – якісь істоти на столі затанцювали. Сім’я
перелякалась: «Ви хто?» А вони відповідають: «Ми – злидні. Ми все ламаємо, все
псуємо. Будемо жити у вас». Стали Петро з Марічкою їх ловити, та на тут то
було. Зникли вони. Тут синочок схопив
таткову сопілку та дунув у неї, а злидні вмить на столі з’явились та
затанцювали. Здогадався Петро, що тільки так їх і можна витягти з будинку.
Заграв він на
сопілці та пішов. Завів він злиднів до глибокої ями, щоб не вилізли. Прийшов
додому та й каже: «Завтра все господарство поправлю». А сусіди за всім
спостерігають.
Злидні ж
копирсались-копирсались в ямі, а потім перетворились на якихось чудернацьких
пташок, вилетіли з ями та й всілись на смереці.
Зранку закипіла
робота у Петра й скоро господарство знов
було доведено до ладу. А сусіди спостерігають та знов заздрять. Тут Петро й
просить Марічку: «Сходила б ти за грибами. Дуже вже вареників кортить».
Пішла Марічка до
лісу. А злидні перетворились на здоровенний білий гриб та під ноги до Марічки
стрибонули. Вона як побачила, зраділа, схопила цього гриба та й мерщій додому.
А сусіди як угледіли цю знахідку, так від заздрощів ледь не луснули.
А гриб тільки-но
попав на стіл, миттю перетворився на злиднів. І знов господарство розвалилось,
наче тайфун пронісся
Над двором Петра та Марічки. А сусідам - радість.
Знов заграв Петро
на сопілці та завів злиднів до глибокого озера, щоб вони звідти не випливли. А
вони посиділи-посиділи на дні та й перетворилися на здоровенну зубасту щуку.
Тим часом Петро з
Марічкою господарство лагодять, а дітей на риболовлю відправили, бо дуже вже
батькові закортіло пирогів з рибою. І попалась хлопцям та сама зубаста щука.
Несуть вони її додому, а сусіди бачать та заздрять. А вдома та щука
перетворилась на злиднів і знов господарство розвалилось. А сусідам радість!
Сумує Петро, не
до музики йому вже. І вирішив він проміняти сопілку на горілку. П’є та пісні
хмільні співає. Ось злидні в нього й цікавляться: «А що таке горілка?» «Так це
те, що з горя п’ють» - відповів Петро.
Залізли злидні до кружки та все з неї випили. Сп’яніли. Ще захотіли. Тож
полізли до бутля. А Марічка мерщій того бутля корком й заткнула. Схопив його
Петро та заніс разом із злиднями до далекого-далекого болота. Та й кинув там.
Не можуть злидні
з бутля вибратись. А Петро з Марічкою тим часом господарство відбудовують.
Стало воно як і раніше, навіть ще кращим.
Сусіди від
заздрощів зовсім спокій втратили. І прознала сусідка, як Петро тих злиднів
позбувся. Задумала вона повернути їх Петру
з Марічкою. Чоловіка за ними відправила. Дійшов він до того болота.
Знайшов бутля й додому приніс. Відкоркували його сусіди, витрясли звідти
злиднів та до Петра відправляють. А злидні й відповідають: «Ви нас врятували,
тож ви – наші нові господарі. Будемо тепер жити у вас.»
З тих пір злидні
живуть у тих, хто сусідам заздрить.
Скажіть, якими
були Петро та Марічка? (Вони були добрими та працелюбними). Якими були їхні
сусіди? (Злими та заздрісними). Як вони були покарані за свою заздрість? (У них
поселились злидні і вони стали бідними).
А тепер вам
дається нове завдання – намалювати ілюстрацію до казки.
Вихованці малюють
ілюстрації. Ті, хто виконує роботу раніше інших, одержує розмальовку й працює
над нею.
ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
Діти, як ви зрозуміли, що таке фольклор? Що ми можемо
віднести до фольклору? Вдома намалюйте ілюстрацію до улюбленої казки та
принесіть на наступне заняття.
Комментариев нет:
Отправить комментарий