пятница, 24 мая 2019 г.



ЦЕНТР ДИТЯЧО-ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ ім. Є.М.РУДНЄВОЇ
ВІДДІЛУ ОСВІТИ ВИКОНАВЧОГО КОМІТЕТУ БЕРДЯНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ









Організація духовно-морального виховання дітей в закладі позашкільної освіти
методична розробка сценаріїв масових і виховних заходів





Автор:  Руднєва Тетяна Віталіївна,
керівник творчої майстерні «Веселка»
ЦДЮТ ім. Є.М.Руднєвої  м. Бердянська,
Методичний супровід: Масютіна М.Е., заст. директора з НМР




Бердянськ, 2019
ЗМІСТ

ВСТУП                                                                                                                     3

ОСНОВНА ЧАСТИНА                                                                                           7
1.  Система педагогічних дій: організаційні форми, прийоми,
      методи духовно-морального виховання                                                          7
1.2. Рекомендації щодо укладання сценаріїв                                                        8
1.3. Приклади  сценаріїв до свят                                                                          11

ВИСНОВКИ                                                                                                           40

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ                                                                                       41

ДОДАТКИ                                                                                                              44







ВСТУП


Протягом останніх двох – трьох десятиліть сучасне суспільство  переживає серйозну кризу. В ньому сталося розмивання моральних норм, зламана система духовних цінностей, втрачає свою значущість інститут сім’ї, переглянуто ціннісні суспільні орієнтації. Все це ускладнює процес духовно-морального становлення особистості.
В ст.56 Конституції України звертається увага на необхідність системної роботи у формуванні духовності особистості: «…враховуючи глибоку духовно-моральну кризу в нашій державі, національна школа покликана забезпечити наповнення всіх ланок навчально-виховного процесу провідним змістом, який би допоміг педагогам виховати людину високодуховну й високоморальну»[6].
Формування духовно-моральних якостей особистості продиктоване необхідністю забезпечення національної безпеки України, яка неможлива без захисту культурної, духовно-моральної спадщини, історичних традицій та норм громадського життя.
Гострота проблеми теперішнього часу полягає в тому, що в наше інформаційне  століття особистість кожної людини, а тим більше дитини, перебуває під постійним впливом різних потоків інформації. Всі ЗМІ масово пропагують культ насилля, жорстокості, ледарства, що викликає різноманітні негативні явища в молодіжному середовищі. Такі проблеми, як низький рівень духовно-моральної культури батьків, некомпетентність родини в питаннях духовного становлення й виховання дитини, теж негативно відбиваються на вихованні підростаючого покоління.
В ситуації, що склалася, разові або локальні заходи не є ефективними. Вони не призведуть до кардинальних змін. Необхідним є комплексний системний підхід та програмна форма організації духовно-морального виховання дітей та молоді.
Що ж таке «моральність» і «духовність»? Це не тотожні поняття.
Моральність передбачає адаптування людини до соціуму. Дитина повинна усвідомити  норми і цінності, що визначають основу стосунків між людьми в суспільстві, навчитись жити в соціумі, дотримуючись прийнятих у ньому правил. Моральне формування особистості дитини є одним з найважливіших завдань виховання.
А духовність – це спроможність людини бути самостійною, незалежною. Високодуховна людина приймає рішення, виходячи з вищого розуміння поняття добра, істини, блага, адже діючі у суспільстві моральні критерії є відносними. Духовність – це внутрішній стрижень людини, який вирізняє її як індивідуальність, виражаючи прагнення і переконання особистості, її інтереси і потреби.
Духовно-моральне виховання – це формування духовно-моральних якостей, поглядів, особистої спрямованості, переконань, які надають думкам і вчинкам людини вищого змісту. Духовно-моральне виховання передує освіченості. Ш. Амонашвілі констатує, що для багатьох, щоб бути успішним, потрібно мати знання. Але він застерігає від бездуховного інтелектуалізму. Мовою класиків педагог застерігає: «Знання в руках неблагородної людини», яка не має духовно-морального стрижня «все одно, що шабля в руках божевільного… Не можна давати знання, не даючи духовність і моральність своїм вихованцям»[1]. Тож пріоритетним у становленні особистості є духовно-моральний аспект.
Нажаль,  стрижень духовності – сучасна мораль – перебуває в глибокій кризі, і ця криза пронизує всі сфери суспільного життя. Це проявляється в зростанні злочинності, наркоманії, алкоголізму, жорстокості, егоїзму, статевої розбещеності. Ціннісні орієнтації втрачені. Попередня система цінностей себе вичерпала, а наступна – не сформована. Цьому можна протиставити лише системне духовно-моральне виховання дітей, яке спирається на духовну культуру нашого народу. Цей процес є тривалим та складним, і для його успішності необхідна узгодженість та наступність в виховній роботі батьків, вихователів дитячих дошкільних, позашкільних закладів, школи.
За переконанням О.Сухомлинської, християнські цінності сьогодні, припинили ототожнюватися лише з релігією і «почали сприйматися як універсальні моральні настанови… християнської цивілізації в культурологічному її вимірі, набули абсолютного, загальнолюдського характеру. Зараз вони є невід’ємною складовою сучасної культури і так чи інакше впливають на життя кожної людини й суспільства в цілому, незалежно від того, яку світоглядну позицію відстоюють їхні носії – секуляритивну (світську) чи релігійну»[15].
Теоретичну основу досвіду складають ґрунтовні дослідження філософів, психологів, педагогів,  серед яких: В. Сухомлинський, О. Сухомлинська, М. Каган, М. Стельмахович, О. Власенко, П. Ігнатенко, К. Чорна, П. Щербань та інші [12,13,14,15,17,18].
На думку Е. Помиткіна духовність є специфічною людською рисою, «що виявляється в багатстві духовного світу особистості, її ерудиції, розвинених інтелектуальних і емоційних запитах, моральності» [7], а І. Бех підкреслює, що духовність виходить за межі егоїстичних інтересів й користі та зосереджується виключно на моральній культурі людства [2].
С. Ярмусь зазначає, що духовність вирізняється свідомою активністю людського духу, яка підносить людину до ідеалу добра [20].
За  А. Богуш  духовність характеризує людину з точки зору цілісності її особистості. Це своєрідний інтелектуально-чуттєвий стан, що проявляється в позитивному ставленні до оточуючих [4].
С. Яремчук відзначає копітку працю людини над своїм самовдосконаленням, що робить людину Людиною [19].
Таким чином, спираючись на висновки вчених, можна зазначити, що духовність є моральною культурою людства. І щоб її відродити, необхідно повернутись до традиційних духовних цінностей нашого народу.
Серед основних завдань позашкiльної освiти є
«виховання у вихованцiв, учнiв i слухачiв патрiотизму, любовi до України, поваги до народних звичаїв, традицiй, нацiональних цiнностей Українського народу, а також iнших нацiй i народiв»
[9]. Тому Міністерство освіти і науки України рекомендує навчальним закладам проводити народні свята та окремі обряди відповідно до календарної сезонності: восени – Покрови, свято врожаю; взимку – Святого Миколая, Різдвяні свята, Стрітення; навесні – Великодні свята та різноманітні веснянки; влітку – зелені свята, Івана Купала, обжинки, Спаса тощо" (лист МОН № 1/9-561 від 20.10.2016).
         Духовно-моральне виховання дітей у закладі позашкільної освіти відбувається як під час навчального процесу, так і під час проведення масових заходів. Свята, ігрові програми, виставки – це події, коли збираються разом всі групи, що складають колектив, а також батьки вихованців. Тому цей час є дуже сприятливим для духовно-морального впливу на дітей.
Методичні рекомендації побудовані на досвіді роботи творчої майстерні «Веселка» Бердянського центру дитячо-юнацької творчості та рекомендовані для використання під час проведення масових заходів в закладах позашкільної освіти.



ОСНОВНА ЧАСТИНА



1.1.         Система педагогічних дій: організаційні форми, прийоми, методи духовно-морального  виховання

Національна доктрина розвитку освіти передбачає такі пріоритетні напрямки виховання особистості, як формування національних і загальнолюдських цінностей, виховання дітей та молоді на культурно-історичних цінностях нашого народу, його традиціях, духовності. Концепція духовного розвитку наголошує на важливості й першорядності саме духовної основи суспільного життя.
За думкою К.Д. Ушинського, найважливішими моральними рисами людини є любов до своєї вітчизни, до свого народу, скромність, працьовитість, чуйне ставлення до оточуючих, прагнення до корисної діяльності [16].
Методи морального виховання – це:
-         переконання, роз’яснення;
-         заохочення та покарання;
-         виховне навчання;
-         особистий приклад учителя або дорослого;
-         обмін думками стосовно моральних питань;
-         розумна організація праці та відпочинку.
Першочергову роль у процесі духовно-морального виховання відіграють сім'я, школа та заклади позашкільної освіти.
Основа духовно-морального виховання формується в сім'ї. Саме там закладаються основи характеру особистості, ставлення до інших людей, до праці, до суспільства. А ось школа і заклади позашкільної освіти – це широкий полігон, на якому дитина може удосконалювати й відшліфовувати навички, закладені в сім'ї.
Для духовно-морального виховання використовуються різноманітні засоби. Серед них важливе місце посідає група художніх засобів. До неї відносяться  художня література, образотворче мистецтво, музика, кіно, театр, які є важливими чинниками для формування у дітей моральних уявлень і формування почуттів.
Значний  вплив на моральну сферу, на  виховання почуттів і поведінки дітей має природа. Вона викликає у дітей гуманні почуття, бажання піклуватися про тих, хто потребує допомоги, захищати слабшого, формує впевненість в собі.
Засобом морального виховання може бути й атмосфера, в якій знаходиться дитина. Відносно того, що бачить маленька людина – жорстокість, аморальність, або навпаки , доброзичливість, любов, гуманність – і формується характер й людські якості майбутнього дорослого.
Вибір засобів виховання залежить від різних чинників: етапу розвитку моральних якостей, рівня загального й інтелектуального розвитку вихованців, їх віку та задачі, яка ставиться перед вихователем.


1.2.         Рекомендації щодо укладання сценаріїв

Під час укладання сценаріїв необхідно звернути увагу на декілька чинників.
1. Підбір матеріалу повинен відповідати віковій групі. Так, не можна пропонувати дітям 8 – 10 років загадки, що розраховані на дошкільний вік, або учням початкових класів серйозну інтелектуальну вікторину.
2. Кожний захід повинен мати теоретичне підґрунтя. Вихованці повинні розуміти сутність свят, які відзначаються в гуртку. Зазвичай на питання «А що це за свято таке – Великдень?» діти відповідають: «Це коли печуть паски та фарбують яйця». Дійсно, видимими атрибутами Великодня є паски та фарбовані яйця, але сутність свята зовсім інша. Людство святкує воскресіння Господа Ісуса Христа, перемогу життя над смертю та повернення людству втраченого Адамом і Євою раю. І саме це повинні зрозуміти вихованці.
3. Заходи потребують попередньої теоретичної підготовки. Під час гурткових занять вихованцям дозовано даються базові поняття про християнські свята, їх сутність, значення, про події зі Священної Історії. Але безпосередньо перед проведенням масового заходу діти повинні ще раз самостійно прочитати необхідний матеріал. Так, перед святом «Святки» гуртківці попереджаються про проведення вікторини щодо народження Ісуса Христа. Вони повинні звернути увагу на різні деталі: хто приходив до Божого Немовляти, що дарував, в яких місцях відбувались події і т. ін..
4. Невід’ємною  складовою кожного свята повинні бути ігри. В шкільному віці гра вже не є провідною діяльністю дитини, але вона все ж посідає значне місце в її житті. Гра дозволяє ненав’язливо засвоювати необхідні знання, формувати навички, закріплювати вже засвоєне. До того ж ігрові моменти завжди пов’язані з поліпшенням загального настрою.
При виборі ігор необхідно надавати перевагу тим, що дозволяють задіяти всіх присутніх на заході, адже кожен хоче бути безпосереднім учасником дійства. Яскравим прикладом тут можуть бути різноманітні вікторини (вікторина для глядачів зі свята «Козацькі розваги», «Вікторина для знавців» свято «Святки»), масові ігри (гра «Літає – не літає» свято «Масляна», гра «Закінчи прислів’я» свято «Масляна»), розгадування загадок («Розгадай смішну загадку» свято «Пасха Красна»), ігри на виправлення помилок (що кладуть в паску  - свято «Пасха Красна»), аукціони («Що буває в новий рік?» свято «Святки»).
Якщо для гри необхідно задіяти певну кількість учасників, тоді встановлюється черговість – зараз грають перші десять присутніх, в наступну гру – інші десять і т. ін.
Під час деяких свят проводяться командні змагання (свято «Козацькому роду нема переводу»). В цьому випадку активною діяльністю зайнята певна частина дітей (хлопчики), а інша частина (дівчатка) є спостерігачами та вболівальниками. В такому випадку вкрай необхідно задіяти і глядачів. Для них проводиться вікторина, гра «Я- Маруся», або ж дівчата допомагають хлопцям в змаганнях – потримати нитку зі стаканчиком («Сила козацького духу»), кидати кільця (змагання на влучність).
Хочеться наголосити, що немає необхідності під час змагань за перемогу в окремих естафетах нагороджувати учасників дрібними призами. По-перше, це згубно впливає на дитину: на майбутнє, якщо не буде призів, то вона й пальцем не поворухне. По-друге, діти з задоволенням грають заради самої гри. Вони радіють через перемогу, трохи сумують, якщо виявились другими, але це необхідні емоції. Через ці переживання вони готуються до дорослого життя, в якому будуть злети і падіння, програші й перемоги. Необхідно навчитись адекватно і з гідністю приймати різні результати своєї діяльності й робити відповідні висновки.
При підбитті загальних підсумків змагань треба наголошувати, що хтось сьогодні виявився трохи сильнішим і спритнішим, але ж він вчиться, наприклад, в третьому класі, а його суперник лише в другому. Наступного року останній також зможе досягти такого результату. А загалом перемогли дружба, добро та позитивний настрій. І тоді ж, наприкінці свята, всі присутні одержують призи.
5. Під час ігор важливе значення має інвентар. Багато що можна виготовити власноруч, навіть залучаючи до цього дітей. Наприклад, старші діти можуть намалювати котів для гри «Котяча паща» («Козацькі розваги»), а молодші - їх розфарбувати. Також самостійно вихованці можуть зробити сніговика  (гра «Причепи носа» свято «Святки»), вирізати рибок з паперу для свята «Козацькі розваги», «млинці» з картону для свята «Масляна».
         Інший інвентар готує керівник гуртка. На комп’ютері роздруковуються написи для карточок для гри «Примерзли» (свято «Святки»), великі літери для складання слів (свято «Святки»), карточки для формування команд (ігрова програма «Козацькому роду нема переводу»).
Інше обладнання, що використовується під час ігрових програм, є простим та доступним – м’ячі, хустки, ложки, стаканчики, іграшкові машинки, папір, нитки, маркери, повітряні кульки і т. ін..
6. Дуже важливим під час проведення масових заходів є застосування музичного супроводу. Так, на свято «Пасха Красна» діти можуть прослухати запис пасхального дзвону. Карлсон вилітає під рухливу мелодію. Весела, ритмічна музика супроводжує ігри й конкурси. Вона є сигналом початку або кінця змагань. Таким чином створюється відповідний настрій і діти цікавіше проводять час.
        

1.3. Приклади  сценаріїв до свят

13.1. Ігрова програма «Козацькі розваги»

Опис: Сценарій свята розрахований на дітей молодшого та середнього  шкільного віку. Може бути використаний як керівниками гуртків закладів позашкільної освіти, так і вчителями основ православної культури, вихователями груп подовженого дня.
Мета:
1.Організувати дозвілля дітей. Систематизувати знання про свято Покрови  Пресвятої Богородиці
  
2. Розвивати влучність, спритність, швидкість реакції, вміння працювати в колективі.
3. Виховувати патріотичні почуття, доброзичливість, вміння радіти за товариша.
Обладнання: Два пластикових стаканчика, надягнені на нитку довжиною декілька метрів; дві іграшкові машинки, прив’язані на нитку, другий кінець нитки закріплений на олівець; дві шапки; дартс; плакат з котами, у яких замість рота – отвір; стрижень та десять пластикових кілець; дві хустки; паперові рибки з прив’язаними до них нитками.

Х І Д   П Р О Г Р А М И

Ведучий: Діти, ми з вами сьогодні зібрались, щоб пограти, і програма наша зветься «Козацькі розваги». А хто знає, чому саме сьогодні? (14 жовтня святкується День козацтва). А чому саме 14 жовтня? Не знаєте? Тоді слухайте.
Почалася ця історія дуже давно – тисячу років тому. Існувала в ті давні часи могутня держава - Візантійська імперія. Столицею її було місто Константинополь, і славилось це місто своїми церквами. Були ті храми величні, розкішні, з багатими іконами та іншими церковними речами. Але не давало те багатство спокою мусульманам. Вирішили вони заволодіти ним.
І ось почалася облога Константинополя. Перед мешканцями міста постала сумна перспектива: або бути полоненими, або вбитими. Але нікому не хотілось такої сумної долі. Православні християни прийняли єдине вірне рішення – вони пішли в храми й стали ревно молитися.
І ось під час молитви у Влахернському храмі Андрій, Христа ради юродивий, підняв очі до гори й побачив, що в повітрі йде Пресвята Богородиця. Вона була осяяна небесним світлом та оточена ангелами та сонмом святих. Царицю небесну супроводжували Іоанн Хреститель та святий апостол Іоанн Богослов. Ставши на коліна, Пресвята Діва почала зі слізьми молитися за християн. А закінчивши молитися, Вона зняла з голови покривало й розпростерла його над молитовниками, захищаючи їх від ворогів, що дивляться на них та не бачать. Покров цей вигравав «яскравіше променів сонячних». Святий Андрій з трепетом дивився на це дивне видіння й запитав блаженного Єпіфанія, що стояв поруч: ”Чи бачиш ти, брате, Царицю й  Госпожу?”  ”Бачу, Святий Отче, й жахаюсь”, - відповів Єпіфаній.
Коли ж Божа Матір відійшла, покров її став невидимим. І сталося диво: мусульмани зняли облогу й пішли додому. З тих пір на честь того великого дива відзначається свято Покрова Пресвятої Богородиці.
А запорізькі козаки дуже шанували Пресвяту Діву Марію і вважали її своєю покровителькою. Вони завжди ревно молилися їй. На Січі було багато ікон. Тому 14 жовтня, Свято Покрова Пресвятої Богородиці, стало козацьким святом.
А зараз ми перевіримо, які у нас ростуть козаки. Спершу випробуємо силу козацького духу.
Дві дівчинки тримають нитку, на яку надітий пластиковий стаканчик. Хлопцю необхідно дути в стаканчик та перегнати його з одного кінця нитки в інший. Змагаються парами: хто швидше?
Ведучий: Який козак без коня? Кожний був майстром-наїзником. Але пройшов час. Ніхто зараз на конях не їздить. Всі перейшли на машини. От і ми зараз проведемо гонки на машинах.
На нитку довжиною декілька метрів прив’язана машинка. Необхідно притягти її до себе, накручуючи нитку на олівець. Змагання парне. Хто швидше?
Ведучий: Ще одне змагання - на спритність.
Викликаються два хлопці. Вони надягають на голови шапки. За командою ведучого необхідно зірвати шапку з супротивника, а свою зберегти.
Ведучий:Козаки були дуже вправні воїни, вони дуже влучно стріляли. Ось ми зараз і перевіримо наших хлопців.
Перше змагання на влучність – дартс.
Друге змагання – котяча паща. На малюнку зображено три коти з отворами замість рота. За попадання у великий рот дається 5 балів, у середній – 7 балів, у маленький – 10 балів. Хто більше балів набере.
Наступне змагання на влучність. Хлопцю допомагає дівчинка. Вона кидає кільця, а він їх на стрижень ловить. Вибирається найвправніша пара.
Ведучий: Наші хлопці змагаються та змагаються. Тепер вони відпочинуть, а до справи підійдуть дівчата.
Учасниці гри шикуються у дві колони. Необхідно підбігти до стільця, взяти з нього хустку, пов’язати її на голову, сісти на стілець, сказати «Я – Маруся», зняти хустку, покласти її на місце і повернутись до своєї команди, передавши естафету. Перемагає група, що перша закінчить змагання.
Ведучий: Наші хлопці, мешкаючи на березі моря, полюбляють рибалити. Ось і ми зараз будемо ловити рибку.
Хлопці стають у коло. Кожен ниткою прив’язує до ноги паперову рибку. (Рибка повинна лежати на підлозі). Необхідно наступити ногою на чужу рибку, відірвавши її, а свою зберегти. Виграє найвправніший.
Ведучий: Ось такі наші козаки й козачки – спритні, кмітливі, веселі. Бажаю вам далі вдосконалювати свої найкращі риси та вміння і зустрінемося на наступних змаганнях.

1.3.2. Ігрова програма «Козацькому роду нема переводу»

Опис: Сценарій свята розрахований на дітей молодшого та середнього  шкільного віку. Може бути використаний як керівниками гуртків закладів позашкільної освіти, так і вчителями основ православної культури, вихователями груп подовженого дня.
Мета:
1. Організувати дозвілля дітей. Систематизувати знання про свято Покрови   Пресвятої Богородиці. Формувати позитивну мотивацію до вивчення історії свого народу.
2. Розвивати рухову активність, координацію, спритність, вміння працювати в колективі, кмітливість.
3. Виховувати почуття гордості за свою країну, колективізм, повагу до  суперника.
Обладнання: картки з зображенням шаблі та мушкету, два гімнастичні обручі, дві картоплини, полінця за кількістю учасників змагань, чотири однакових ємності, два медичних шприци 20 мг, дві тарілки, шість чайних ложок, кукурудзяні палички, мотузка,  дві повітряні кульки, дві гантелі, два м’ячі.
Попередня підготовка: Під час гурткових занять дітям розповідається про свято Покрова Пресвятої Богородиці, що Діва Марія була покровителькою запорізьких козаків. Гуртківцям пропонується поцікавитись подробицями  життя на Січі, аби гідно відповідати на питання вікторини під час заходу.

Х І Д   П Р О Г Р А М И

Ведучий: Ще за часів Київської Русі наші пращури високо цінували честь та відвагу, мужність та героїзм. Свою силу, винахідливість, спритність, кмітливість, влучне пильне око вони проявляли в іграх та розвагах, які частенько проводили під час традиційних народних свят. А чому саме сьогодні ми проводимо програму «Козацькі розваги»? (14 жовтня відзначається День українського козацтва). Чому саме на цю дату припадає це свято? (14 жовтня православні християни  відзначає свято Покрова Пресвятої Богородиці, яку дуже шанували запорізькі козаки).
Ведучий: Ось  зараз ми й побачимо, чи могли б наші сучасні хлопці претендувати на високе звання «козак».
Формуються дві команди з хлопців з парною кількістю учасників. Розподіл йде за допомогою карток, на яких зображено шаблю й мушкет.
Ведучий: Тож, розпочинаємо наші змагання.

1.  Як козаки картоплю саджали.
На відстані декількох метрів кладуться гімнастичні обручі, які будуть виконувати функцію «городу». Перший учасник команди біжить з картоплиною в руці до «городу», «саджає» картоплину, повертається до команди та передає естафету. Наступний член команди біжить до «городу», «збирає врожай» й повертається до команди. Завдання по черзі виконує вся команда. Хто перший?
2. Як козаки вогнище розпалювали.
Кожен учасник команд одержує по полінцю, які потрібно скласти у вогнище. Перемагає команда, яка першою та правильно виконала завдання.

3. Як козаки кашу варили.
Біля кожної команди стоїть ємність з водою, у першого учасника в руці велика ложка. На відстані декількох метрів від кожної команди стоять порожні ємності. За сигналом учасники по черзі починають ложкою переносити воду. Виграє команда, яка першою перенесе всю воду до порожньої ємності.

4. Як козаки кашу їли.
         Від кожної команди вибирають по три учасника. Перед ними ставиться тарілка з кукурудзяними паличками, кожному видається чайна ложка. Виграє команда, яка першою з’їсть всю «кашу».

ВІКТОРИНА ДЛЯ ГЛЯДАЧІВ.
1.      Козаки називали себе «батьками» та «синами». Чому? (хто поступив на Січ раніше – батько, хто пізніше – син. Батькові могло бути 20 років, а синові 40).
2. В курені старшим був курінний отаман, а другою особою після нього, як не дивно… Хто?( Кухар). Якщо козаки мали провину, то їх судили курінний отаман та кухар).
3. Цей вид зброї козаки поважали особливо, називаючи його сестрицею, матір’ю рідною, панянкою молоденькою. Вони вважали, що це – чесна зброя, і її потрібно використовувати проти чесних воїнів. Що це? (Шабля).
4. Люлька для козака – перша справа. У запоріжців, окрім того, що у кожного була особиста люлька, була ще одна – вкрита намистинами, дорогоцінним камінням. А хто її палив? (Палили всі, під час обговорення якоїсь кампанії).
5. Життя запорізьких козаків було аскетичним – жінок на Січ не допускали, пояснюючи ці забобони по-християнськи: «Одружений дбає про дружину, а неодружений -…» Про кого турбується неодружений? (Про Бога).
6. На старість багато козаків йшли «спасатись». А куди вони відправлялись? (До монастиря).
7. Як звались козацькі човни? (Чайки).

5. Як козаки через річку переправлялись.
         Кожна команда одержує гімнастичний обруч. Перший учасник стоїть  «на іншому боці річки» - навпроти своєї команди всередині обруча. Зачувши сигнал, він біжить до команди, накидає обруч на наступного учасника й вони разом «переправляються». Перший учасник залишається на місці переправи, а другий повертається за третім. Процес повторюється доти, поки вся команда не переправиться на «другий бік ріки». Виграє команда, яка перша справилась із завданням.

6. Як козаки змагались.
         Бій півнів. Стоячи на одній нозі, плечем необхідно виштовхнути суперника з кола.
         Перетягни на свій бік.  Попарно хлопці беруться за руку, між ними лежить кордон – мотузка. Необхідно перетягти супротивника на свій бік.
         Стрибки. Члени команди стоять один за одним на лівій нозі, правою рукою тримають праву ногу, а ліву руку кладуть на ліве плече того, хто стоїть попереду. За сигналом всі починають стрибати вперед на одній нозі. Перемагає команда, яка перша досягла мети та не розірвавши ланцюг.

7. Естафета. Спочатку кожен учасник команди повинен пронести на тарілочці надуту повітряну кульку, обігнувши мітку, потім пробігти вперед до мітки й п’ять разів підняти гантелю, повернутись на місце. Після цього необхідно прострибати з м’ячем між ногами до мітки й повернутись на місце. Перемагає команда, яка першою пройшла всі етапи.

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ЗМАГАНЬ, НАГОРОДЖЕННЯ ВСІХ ПРИСУТНІХ.


1.3.3. Свято «Масляна»

Опис: Сценарій свята розрахований на дітей молодшого та середнього  шкільного віку. Може бути використаний як керівниками гуртків закладів позашкільної освіти, так і вчителями основ православної культури, вихователями груп подовженого дня.
Мета:
1. Організувати дозвілля дітей. Систематизувати знання про свято Масляної.
2. Розвивати мову, вміння декламувати вірші, мислення, вміння працювати в колективі, координацію рухів.
3. Виховувати любов до ближнього, доброту, чуйність. Зміцнювати сімейні взаємовідносини.
Обладнання: Дві хустки, кеглі, папір, маркери, «млинці» з картону.

Х І Д   С В Я Т А

Ведучий: Найвеселішим святом в усі часи вважалася Масляна. Гуляння на Масляну тривають цілий тиждень - з понеділка по неділю. Походження цього свята пов'язано з оновленням природи. Сонце з цього часу починає пригрівати, провіщаючи прихід Весни-красуні і швидку загибель лиходійки зими, яка залишає світле весняне царство і йде до наступного року на північ.
         Але зима не хоче здаватися, морозець ще кусає, ще йде сніг, і холоди-негоди заважають приходу весни. Але не довго тій зимі бути. Зустріч Масляної припадає на лютий-березень, як раз на ту пору, коли перемога сил весни над темною силою мороку стає все відчутнішою: стоять відлиги, на дахах висять бурульки, помітно збільшується тривалість дня.
         У Масляної багато назв - «широка», «весела», «чесна», «вигадлива». У ці дні люди діставали всі запаси, що залишилися від зими і бенкетували. А ще влаштовувалися різноманітні розваги.
На цьому тижні печуть млинці - невід'ємну частину святкових традицій. Круглий млинець уособлює собою сонце, що дає життя.
Масляна - це єдине язичницьке свято, яке є узаконеним церквою. У православній традиції це останній тиждень перед Великим постом. На цьому тижні їдять все, крім м'яса, тому його ще називають м'ясопустним.
         Остання неділя перед великим постом називається Прощена. У цей день прийнято просити вибачення у своїх близьких за нанесені образи, щоб з чистою душею вступити в рятівний піст.

         Діти читають вірші.

Масляну святкували,
Люту зиму проводжали.
Були танці, були співи
Та й млинці усім на диво.
Ой, яке ж то гарне свято –
Вас дозвольте привітати!
Ст. Степанов

ДО СВЯТА МАСЛЯНОЇ
Прийшла масляна – прийшла з млинцями.
Пригощу смачненько нас із вами.
Млинці пече круглі до сметани,
Щоб сонцю радіти могли ми з вами.
Пригощайтесь діточки, тата й мами.
Зустрічайте весну-красну разом з нами.
І. Бевз
Сонечко надворі знову сяє,
Промені дарує золоті
І млинцями щиро пригощає.
Тиждень нас весняний і масний.
Не давайте суму жити,
Посміхайтесь по всяк час
Для розваги і розради Масляна – найкращий час.
Посміхнися недругу своєму
І пробач йому образи всі.
Буде радість в тебе, і у мене,
І добро залишиться в душі.

Ведучий: А тепер, діти, давайте пограємо.

Гра «Літає - не літає»
Якщо слова  пов'язані з політом, діти махають руками як крилами, а якщо ні - то присідають.
САМОВАР, ЛІТАК, ВЕРТОЛІТ, ГОРОБЕЦЬ, МУРАХА, КОМАР, ВОРОНА, СОЛОВЕЙКО, ТРАКТОР, РАКЕТА, СУПУТНИК, КОМЕТА, ПАПЕРОВИЙ ЛІТАЧОК.

Гра «Закінчи прислів'я». Якщо діти не зможуть відповісти, то їм допомагають батьки.
Баба з воза - …кобилі легше.  
Або пан, …або пропав.
Без вірного друга - …велика туга.
Береженого Бог береже, а козака …шабля.
Бійся не того собаки, що бреше, а того, …що лащиться.  
Боятися вовка - …в ліс не ходити.
Вовка ноги …годують.
Всякому овочу …свій час. 
Горбатого …могила виправить.
Гуртом і батька …добре бити. 
Дешева риба - …погана юшка.
Діло майстра …величає. 
Дома й стіни …допомагають. 
Дурням закон …не писаний.
За дурною головою …і ногам нема спокою.
Ведучий: На Масляну прийнято ходити в гості. Ось і ми зараз підемо, але доріжка не проста – звивиста. Потрібно пройти із зав'язаними очима поміж кеглями і не звалити їх.
Ведучий: Ось ми й прийшли в гості, а там час йде за розмовами, всілякі вигадки й небилиці розповідаються. Давайте й ми згадаємо, які українські народні казки ви знаєте.
Ведучий: А зараз ще одна гра «Млинці »
Всі учасники стають в коло обличчям до центру. Ведучий дає команду, учасники її виконують. Темп гри змінюється: спочатку він повільний, потім поступово прискорюється.
Опис команд:
«Млинець комом» - все підбігають до центру кола.
«Млинець млинцем» - все рухаються спиною з центру кола.
«Млинець з маслом» - все присідають.
«Млинець з м'ясом» - всі встають
«Млинець зі сметаною» - кричать хлопчики.
«Млинець зі згущеним молоком» - кричать дівчатка.
Потім ведучий намагається заплутати гравців, змінює команди, як йому захочеться.
Ведучий: А тепер пограємо ще в одну гру – «Напечи млинців».
В цій грі беруть участь 2-3 дитини, кожній дають аркуш паперу. Поки грає музика, діти повинні «напекти» якомога більше млинців. Кожен малює кружечки довільного розміру. Музика зупиняється, діти перестають пекти млинці. Хто більше - той і переміг.

Гра «Веселі млинці».
Діти діляться на групи по 10 учасників. Кожна група встає в коло, береться за руки. Кожна група - млинець. Все млинці на сковороді «смажаться». Включається швидка музика, всі починають водити хоровод. Через деякий час музика обривається, ведучий говорить: «Пора млинці перевертати.» Діти повертаються спиною один до одного, беруться за руки. Знову звучить музика, всі водять танок, доки музика не зупиниться. Діти повинні завмерти в положенні, в якому залишилися. Ведучий вибирає самий круглий і рівний «млинець». Гра повторюється.

Гра «Крос з млинцем на голові».
1 варіант: Діти можуть обійти перешкоду з картонним млинцем на голові. Якщо млинець жодного разу не впав, то додається ще один для наступного кола. І так - до визначення переможця.
2 варіант: Дві команди дітей несуть млинці на голові, намагаючись не упустити його.

Свято закінчується частуванням млинцями, які приготували діти зі своїми батьками.

1.3.4. Свято «Пасха красна»

Опис: Сценарій свята розрахований на дітей молодшого шкільного віку. Може бути використаний вчителями основ православної культури, вихователями групи подовженого дня.
Мета:
1. Організувати дозвілля дітей. Систематизувати знання про Великдень.
2. Розвивати пізнавальний інтерес, мислення, мовлення.
3. Виховувати вміння співчувати, прагнення робити добрі вчинки.
Оформлення: Плакат з написом «Христос Воскрес!», стіл з великодніми частуваннями, Великодня виставка.
Обладнання: Комп’ютер, запис великоднього дзвону, ложки, дерев’яні яйця.

Х І Д   С В Я Т А

         Перед початком свята всі присутні – діти й дорослі – оглядають виставку пасхальних робіт, підготовлену силами гуртківців.

Ведучий: Христос Воскрес! Сердечно вітаю зі святом Святої Пасхи. Від щирого серця бажаю, щоб радість Воскресіння Христового наповнювала серце, а світло Божественної любові зігрівало кожного з вас. Бажаю вам мирно, спокійно, впевнено йти  визначеною  дорогою, благодаті вам, міцного здоров'я, чудес, милосердя, віри. Великдень до нас приходить завжди з весною, і це єдиний час, коли все прокидається від сну, починаючи від маленької комашки до людської душі. Нехай кожне серце буде відкрито для добра і хороших справ. Христос Воскрес!
Діти читають вірші.

ЧУДOВИЙ, PАДІСНИЙ PАНОК
Чудoвий pанок, cонце cвітить,
Лунaє пiсня дo нeбес,
Pадіють вcі, – дoрослі й дiти,
Xристос Вoскрес! Xристос Вoскрес!
Який цe pанок уpочистий,
Нe cтало cмутку – cмуток щeз,
I cкрізь лeтить тa cлавна вiстка:
Xристос Вoскрес! Xристос Вoскрес!
Нeхай ця вiстка cкрізь лунaє,
Зaснулий cвіт звoрушивсь вeсь,
Xай людям вcім pозповідає:
Xристос Вoскрес! Xристос Вoскрес!
Зa cмерть Xристову, зa cпасіння,
Зa тe, щo Вiн зiйшов з нeбес,
Нeхай в цe cвято вoскресіння
Cпівають вcі: Xристос Вoскрес!

Ведучий: Діти, всі дні в нашому житті діляться на будні і свята. Свята бувають різні. А є свята особливі: християнські.
Великдень - найрадісніше з усіх християнських свят. Свята Пасха - це свято перемоги життя над смертю, добра над злом. У нього є своя історія. Послухайте її.
Коли  Бог створив Адама і Єву, то вони були досконалі. Перші люди не знали ні хвороб, ні смерті. Але вони здійснили гріх, з’ївши заборонений плід – яблуко. Але не розкаялись в цьому, а почали шукати винуватого. З того часу вони втратили свої надлюдські якості й були вигнані з раю.        
З тих пір пройшло багато часу. Люди розмножувались й розселялись по всій землі. Але разом з ними жили й гріхи. Люди забули про Бога, про його милість до  них. І ось коли земля була вже переповнена гріхом, Бог послав на землю свого Сина, щоб Той навчив людей любові і добра. Але люди не хотіли вірити Синові Божому Ісусу і вбили Його, розіп'явши на хресті. Сталося це в п'ятницю, тому вона називається  Страсна п'ятниця.
Ісус Христос міг би і не вмирати, але Він погодився принести себе в жертву, аби взяти на Себе всі людські гріхи й омити їх Своєю кров’ю.   А в неділю Він Воскрес - ожив. Його воскресіння і святкується в Великдень.
Протягом всього Великоднього тижня по всіх церквах звучав дзвін. Всім бажаючим, особливо дітям, дозволялося дзвонити в дзвони. Будь-хто міг піднятися на дзвіницю і вдарити в дзвін. З давніх-давен люди помітили, що дзвін лікує душу й тіло, відновлює сили людини. Тож давайте і ми послухаємо прекрасну музику - дзвін дзвонів.
Прослуховування запису Великоднього дзвону.
Ведучий: Без різнобарв’я  яєць не можливо уявити собі світлого свята Воскресіння Христового. А ви знаєте, звідки ведеться звичай христосуватися червоним яйцем?
Відповіді дітей.
Ведучий: Ось що про це говорить переказ. Одну з учениць Спасителя звали Марія Магдалина. Після Воскресіння Христового вона пішла з проповіддю в місто Рим до імператора Тиберія. Але без подарунка до імператора пройти було не можливо. Марія Магдаліна була бідною жінкою, і все, що вона могла подарувати, це було яйце. Вона простягла його імператорові зі словами «Христос Воскрес!». Але той не повірив їй і відповів, що це неможливо, як неможливо те, що ось це біле яйце стане червоним. Але  яйце на очах усіх почервоніло, і вражений імператор вигукнув: «Воістину Воскрес!»
Звучить бадьора музика, в залу вбігає Карлсон, імітуючи політ.
Ведучий: діти, дивіться, Карлсон прилетів!
Карлсон: Ну, чого дивитесь? Посадку давайте! Бачите, сили закінчуються!
Ведучий: Так приземляйся швидше! (Карлсон уповільнює рух і зупиняється).
Карлсон: Привіт, дівчата і хлопці, бешкетники та пустунчики!
Ведуча: Здрастуй, здрастуй! Але, по-моєму, ти щось наплутав - діти у нас зовсім не бешкетники і не пустунчики. Якщо тільки зовсім трохи ... Давай, привітайся з ними як слід!
Карлсон: Доброго дня, дітки славні, веселі, добрі та дуже симпатичні.
Ведучий: Ось тепер ти просто чудово привітався!
Карлсон: Перед вами - найбільший бешкетник в світі і дуже весела та смішна людина! Я мешкаю в будиночку на даху  і часто ходжу в гості до дітей. Знаю, що у всіх сьогодні свято, тому вирішив прилетіти до вас! Христос Воскрес, дорогі мої!
Всі хором: Воістину Воскрес!
Карлсон:  А подарунки ви мені приготували?
Ведучий: У наших дітей дуже багато чудових і дивовижних подарунків, ось один з них. Ми зараз тобі розповімо вірші.

ПИСАНКА, автор Катерина Перелісна
Гарна писанка у мене,
мабуть, кращої й нема.
Мама тільки помагала,
малювала ж я сама.
Змалювала дрібно квіти,
вісім хрестиків малих
і дрібнесенько ялинку,
й поясочок поміж них
Хоч не зразу змалювала
(зіпсувала п’ять яєць),
та як шосте закінчила,
тато мовив: „Молодець!”
Я ту писанку для себе,
для зразочка залишу,
а для мами і для тата
дві ще кращих напишу.

*** Автор невідомий
Чому так радісно мені?
Чому так хочеться співати?
І тато й мама не сумні,
І так все прибрано у хаті?
І синє небо світанкове,
І сонечко, і поле, й сад –
Все вмите, чисте і святкове,
Геть не таке, як день назад!
І раптом серце підказало:
Сьогодні ж світ шанує весь
Той день, коли у смерті жало
Христос забрав, бо Він Воскрес!

ХРИСТОС ВОСКРЕС!, автор В. М. Герасимюк
Чого всі радіють: і мама, і тато,
Бабуні й дідуні, і навіть малята?
Ще й звуки чарівні нам ллються з небес —
Бо свято сьогодні, Христос наш Воскрес!
Давно вже звершив Він це диво із див —
Ціною життя всіх звільнив від гріхів.
Ми славу підносим Його до небес —
Христос наш Воскрес, Він навіки Воскрес!

ХРИСТОС ВОСКРЕС! , автор M. Верес
Христос Воскрес! Усе радіє,
Сміється сонечко з небес,
Прозора річечка леліє –
Христос Воскрес!
Христос Воскрес!
В траві фіалочки зітхають
І пролісок тремтить увесь,
Розквітла яблунька аж сяє –
Христос Воскрес!
Христос Воскрес!
Дзвенять пташки у полі, в лісі;
І дзвін співає до небес,
Де білі хмарки розплилися –
Христос Воскрес!
Христос Воскрес!

ХРИСТОС ВОСКРЕС! Сергій Рачинець
Весняне сонечко з небес —
О, незабутній нині час:
Христос Воскрес! Христос Воскрес!
Це Той, хто любить нас,
Дарує нам життя нове,
Достойне похвали,
У серці нашому живе,
Щоб вічно ми жили.
Попри наруги всі і зло,
І біль нестерпний свій
У смерті вирвав Він жало,
Щоб врятувати світ.
Отож, хвала Йому і честь,
Уклін низький до ніг.
Христос Воскрес! Христос Воскрес!
Для кожного, для всіх.

ХРИСТОС ВОСКРЕС! , автор Леонід Глібов
Христос Воскрес! Радійте, діти,
Біжіть у поле, у садок,
Збирайте зіллячко і квіти,
 Кладіть на Божий хрест вінок.
Нехай бринять і пахнуть квіти,
Нехай почує Божий рай,
Як на землі радіють діти
І звеселяють рідний край.
На вас погляне Божа Мати,
Радіючи, з святих небес...
Збирайтесь, діти, нум співати:
Христос Воскрес! Христос Воскрес!

ХРИСТОС ВОСКРЕС! , автор Катерина Перелісна
Співає жайворон з небес:
– Христос Воскрес! Христос Воскрес!
У небо дзвін гуде з села:
– Христос Воскрес! Йому хвала!
В проміннях сонячна блакить:
Христос Воскрес! Його хваліть!
Дзюрчить струмок – весняний дзвін:
– Воскрес Христос – Господній Син!
Радіють діти у вінках:
– Христос Воскрес на небесах! І вся земля, мов той вінок,
з чудесних трав, дітей, квіток…
І в серці радість через край:
воскресли поле, річка, гай,
і лине пісня до небес:
– Христос Воскрес! Христос Воскрес!

Карлсон: Чудові вірші у чудових дітей. І у мене для вас є подарунки і сюрпризи. Адже я - найвеселіша людина з пропелером. Мені довелось побувати у багатьох цікавих місцях усього світу і бачити, як всі люди радіють приходу великого свята Великодня і вітають один одного. У мене є чудовий  наплічничок, який я беру в свої подорожі. Хочете подивитися, що там у мене є?
Ведучий: Звичайно, хочемо, Карлсон! Покажи,  що там у тебе?
Карлсон дістає пасхальне яйце і пропонує дітям пограти. Проводиться гра «Естафета». Діти діляться на 2 команди, їм видається по ложці. Перший гравець  повинен пронести яйце в ложці до певного місця, повернутися назад і передати ложку іншому учаснику. Перемагає команда, яка перша пройшла естафету.
Гра «Гаряче яйце». Для цієї гри знадобиться пасхальне, шоколадне або пластикове яйце. Діти сідають в коло і під музику передають яйце по колу. Коли музика зупиняється, той, у кого виявляється яйце, залишає коло. Гра триває доти, поки не залишиться останній гравець, який і отримує приз переможця.
Ведучий: А ще що у тебе в рюкзаку є?
Карлсон дістає пакет з загадками. Проводиться гра «Розгадай смішну загадку».
·        Каже нам тато басом: «Я люблю цукерки з ....». (М’ясом – начинкою).
·        На щеплення й уколи діток водять мами в ... (школи - поліклініку).
·        До первачків заходить в клас лише безстрашний ... (водолаз – вчитель).
·        На синичку подивися, ніг у пташки тільки ... (вісім - дві).
·        Вийшов зайчик погулять, лап у зайця рівно... (п’ять – дві).
·        І Маринка, і Оксанка триколісні мають... (санки – велосипеди).
·        Хто пасе корів, овець? Ну, звичайно, ... (продавець – пастух).
·        Стука хто, як в барабан? На сосні сидить... (баран – дятел).
·        Хвіст-віяло, на голові — корона. Хіба є птаха краща, ніж... (ворона – павич).
·        В барлозі взимку бачить сон кошлатий, клишоногий... (слон – ведмідь).
·        Ось п'ять ягідок в траві. З'їв одну, лишилось... (дві – чотири).
·        Ми рахуєм дірки в сирі: три плюс дві — всього...  (чотири – п’ять).
·        Горішки-жолуді збирає, гриби сушені полюбляє.
Руденька, невеличка стриба по дререву... (лисичка – білочка).
·        На болоті що є духу кумкає спросоння… (муха – жаба).
·        Любі всім: тобі й мені. Вдень гуляють на вікні
І купаються у річці діти сонечка — (синички – промені).
Карлсон: (починає плакати) Ой, щось я втомився тут з вами веселитися. (Сідає на стілець). Я найнещасніший на світі Карлсон, мене ніхто не любить і не жаліє.
Ведучий: Ну що ти, Карлсон, ти не правий, ми тебе дуже любимо і раді, що ти до нас прилетів. Правда, діти?
Карлсон: Ага, а де моя пасочка великодня? Напевно, забули, що мені треба підкріпитися, щоб я міг літати і веселити всіх дітей?
Ведучий: (показуючи на паску). Зовсім ні. І паску ми для тебе приготували. Ти тільки не переймайся і не відлітай від нас.
Карлсон: Ви мої хороші, ви мої золоті, я вас дуже люблю і ціную вашу турботу. А ви ось знаєте, як готують паску?
Ведучий: Звичайно знаємо. Адже ми всі мамам допомагали пекти паски до свята!
Карлсон: А я зараз перевірю, які ви пекарі, і чи знаєте ви, з чого складаються паски. Я буду вам називати продукти, а ви мені голосно говорити «так», якщо цей продукт кладеться в паску, або «ні», якщо такого продукту там немає.

В паску покладем корицю?
Мед повинен туди литись?
Ваніліну порошок
Та вівса малий мішок?
Огірків насиплю я.
А ось бабусечка моя
Борошно туди брала,
Потім яйця додала.
В паску наллємо води.
Ром туди кладуть завжди,
А іще ізюм, цукати,
Цвяхи, молотки, лопати,
Сир та масло, рибу, кашу,
А іще молитву нашу,
Соль та цукор, ще цемент.
Пасочка спеклась в момент!
Карлсон: Молодці діти! Весело з вами і добре.  Я б так ще довго з вами грав і танцював, тільки мені пора летіти.
Ведучий: Дякую Карлсон! Нам було дуже приємно з тобою подружитися. Але відпустимо ми тебе лише після того, як ти скуштуєш наші частування.
Свято закінчується солодким столом.

1.3.5. Свято «Святки»
Опис: Сценарій свята розрахований на дітей молодшого та середнього шкільного віку. Може бути використаний вчителями основ православної культури
Мета:
1. Організувати дозвілля дітей. Систематизувати знання про свято Різдва Христового.
2. Розвивати мовлення, мислення, пам'ять,  вміння працювати в колективі, координацію рухів.
3. Виховувати взаємоповагу, доброту, чуйність.
Оформлення: Вбрана ялинка, сніжинки, гірлянди й інші атрибути новорічного свята.
Обладнання: ватман з намальованим сніговиком, хустка, картки з написаними на них назвами частин людського тіла, корона, літери на аркушах формату А4: С, Н, І, Г, О, В, И, К, Б, У, Р, У, Л, Ь , К, А.
Попередня підготовка до свята: Під час гурткових занять дітям подаються відомості про народження Ісуса Христа, його батьків, переслідування царя Ірода, про дари волхвів та інші подробиці. Напередодні свята гуртківцям пропонується самостійно перечитати біблійну історію народження Спасителя.

Х І Д   П Р О Г Р А М И

Ведучий: Сьогодні ми з вами будемо говорити про Святки. А ви знаєте, що таке Святки?
Відповіді дітей.
Ведучий: Дванадцять днів після свята Різдва Христового називаються Святками або святими днями. Вони освячені великою подією - Різдвом Господа нашого Ісуса Христа..
     А було це так. За часів царя Ірода був оголошений перепис населення, і кожен повинен був з'явитися в місто, звідки він родом. Ось і прийшли Йосип і Марія в гарне місто Віфлеєм. Поки йшли - втомилися, змучилися, проте в усьому місті не знайшлося для них ночівлі. Всі готелі були переповнені. Тоді вони пішли далі. За містом стояла гора, в якій була печера. У цій печері пастухи ховали худобу від негоди, але зараз вона була порожня. Там і заночували наші подорожні. Ось там то і народилося те саме Божественне Немовля Ісус Христос.
Цій величній події присвячено чимало літературних творів. Ось один з них.
Дитина читає вірш.
СВЯТО РАДОСТІ
У зимову світлу днину
Народилася дитина.
Чиста-чиста, мов сльозина,
Божий Син, свята зернина.
І донині нам сія
Віфлиємськая зоря.
Ніч Різдвяна світла й чиста,
Небо — в зорянім намисті.
Щастя й радості багато
Нам несе Різдвяне свято.
І щоразу воно нове —
Свято свят — Різдво Христове!
М. Пономаренко
Ведучий: До Різдва готувалися в кожній родині. Будинок ретельно прибирався. В ньому розвішували ялинові гілки, пекли булочки, печиво, пироги. Люди співали пісні, водили хороводи. Всі раділи і веселилися, тому що народилося  Божественне Немовля, яке виросте і принесе порятунок роду людському.
Дитина читає вірш

СВЯТВЕЧІР
На столі — Свята вечеря.
Вся родина — за столом.
Відчиняє ангел двері
Позолоченим крилом.

Благу вість нам сповіщає
Про народження Христа.
В хаті свято розцвітає,
Гріє душу доброта.

Пахне сіном і кутею.
Сяє зірка. Сніг скрипить.
І колядка над землею
З білим ангелом летить
М. Гуменюк

Ведучий: У святочні вечори по дворах ходили колядники. Вони носили з собою саморобну зірку - символ того, що в честь народження Божественного Немовляти в ту пам'ятну ніч на небі запалилася зірка, яка вказала волхвам шлях. Колядники співали величальні пісні, в яких прославляли Немовля, величали господарів, бажали їм здоров'я, благополуччя, багатого врожаю. А як називаються ці пісні? (Колядки)    
За колядки господарі пригощали колядників цукерками, булками, давали дрібні монетки, а також козюльки. Хто знає що це таке? (Козюльки - це пряники, але не звичайні, а у вигляді тварин.)
Святки - це особливий час, коли можна поділитися радістю з іншими, проявити гостинність, доброту, любов, допомогти немічним.

ВІКТОРИНА ДЛЯ ЗНАВЦІВ
1. В якій країні народився Ісус Христос?
Самарія
Іудея +
Єгипет
2. У якому місті народився Ісус Христос?
Єрусалим
Назарет
Віфлеєм +
3. З якого роду були Діва Марія і Йосип?
Давида +
Левія
Єфрема
4. Причина, через яку Діва Марія і Йосип вирушили з Назарету до Віфлиєму?
Купівля будинку
В гості до родичів
Перепис населення +
4. Хто і кому говорить такі слова?
- «... Де народжений Цар Юдейський, бо ми бачили Його зірку на сході і прийшли вклонитися Йому?» ВОЛХВИ - ІРОДУ
- «... я звіщаю вам велику радість, яка буде всім людям; бо народився нам нині у місті Давидовому Спаситель, Який є Христос Господь; А ось вам ознака: ви знайдете Дитину сповиту, що лежить в яслах. »АНГЕЛ - ВІФЛИЄМСЬКИМ ПАСТУХАМ.
- «... підемо в Віфлеєм і подивимося, що сталося, про що сповістив нас Господь» ПАСТУХИ - ОДИН ОДНОМУ.
5. Поясніть значення слів:
СМИРНА - запашна олія, в давнину використовувалася в обряді поховання;
ЛАДАН - запашна смола, яку збирають з дерев, в східних країнах. При спалюванні дає ароматний дим, використовується для кадіння при богослужінні;       
ВЕРТЕП - печера;
ЯСЛА - годівниця для худоби;
СВЯТВЕЧІР - переддень Різдва Христового і Хрещення;
КОЛЯДКИ - народні різдвяні пісеньки.
6. Хто першим прийшов поклонитися Ісусу Христу? ПАСТУХИ
7. Хто такі волхви? Як за переказами їх звали?  МУДРЕЦІ. ЇХ ІМЕНА КАСПАР, БАЛЬТАЗАР, МЕЛЬХІОР.
7. Що волхви принесли в дар Ісусу Христу? ЗОЛОТО ЯК ЦАРЮ. СМИРНУ ЯК ЛЮДИНІ, ЯКА МАЄ ПОМЕРТИ. ЛАДАН ЯК БОГУ.
8. Який жорстокий цар правил в Юдеї в той час? ІРОД
9. Як звали батьків Діви Марії? ІОАКИМ І АННА.
Ведучий: Але Святки - це ще веселі зимові ігри та забави.

ГРА «ПРИМЕРЗЛИ»
Для гри знадобляться картки з написаними на них частинами людського тіла, наприклад ніс, вухо, великий палець правої руки і т.д. Ці картки лежать в коробці написом вниз. Виходять два гравці, беруть картки, читають. Вони повинні з'єднатися, «примерзнути», зазначеними на картках частинами тіла. До них підходить ще один учасник. Він і один з перших гравців беруть по картці і теж «примерзають» один до одного. Гра триває, поки не буде використана остання картка. В результаті виходить досить забавний ланцюжок.
ГРА «ПОЧЕПИ НІС СНІГОВИКУ»
На ватмані намальований сніговик, у якого ніс - знімний. Діти причеплюють ніс із зав'язаними очима, що викликає загальні веселощі. (див. додаток 1)

АУКЦІОН «ЩО БУВАЄ В НОВИЙ РІК?»
Діти називають слова, пов'язані з новорічними святами: Дід Мороз, ялинка, хлопавка, дощик, олів'є і т.д. Виграє той, хто назве останнє слово.

ГРА «СМІШИНКА»
Ведучий кожній дитині називає слово, яке той повинен запам'ятати і потім цим словом відповісти на запитання ведучого.
1. Хлопавка                        Хто ти?
2. Льодяник                        А яке сьогодні свято?
3. Бурулька                        А що це у тебе? (Показати на ніс)
4. Гірлянда                         Що капає з бурульки?
5. Голочка                          Яке у тебе улюблене блюдо?
6. Замет                              Що у тебе в кишені?
7. Ліхтарик                         Хто стоїть поруч з тобою?
8. Сніговик                         Що у тебе по контрольній з математики?
9. Сніжинка                        На чому можна дістатися додому з центру?
10. Дощик                           З чого мама варить борщ?
11. Конфетті                       Як звуть твоє цуценя?
12. Серпантин                    Хто плаває в акваріумі?
13. Сніжок                          Що потрібно пожежнику для гасіння пожежі?
14. Феєрверк                      За допомогою чого ловлять рибу?
15. Подарунок                    Що навесні сіють на полях?
16. Ялинка                             Яку прикрасу раніше носили на капелюхах дами?
17. Свічка                            Звідки падає сніг?
18. Сюрприз                       Де живуть марсіани?
19. Санки                            За допомогою чого запалюють вогонь?
20. Ковзани                        Що лежить в твоєму пеналі?
21. Лижі                              Чим метуть підлогу?
22. Крижинка                     На чому літає Баба Яга?
23. Торт                              Як тебе звуть?
24. Удача                            Що побажаємо всім присутнім?

ГРА. З перемішаних букв скласти слова СНІГОВИК і БУРУЛЬКА. (див. додаток 1)

ГРА «КОРОНА СНІГУРОНЬКИ»
Дівчата стають в коло і під музику передають одна одній корону. Коли музика зупиняється, дівчинка, у якій опинилася корона, надягає її на голову, виходить вперед і каже всім присутнім якесь побажання. Після цього займає своє місце в залі. Гра продовжується до тих пір, поки кожна дівчинка не побуває в ролі Снігуроньки.
Ведучий: На цьому наше свято завершується. Нехай Святки для вас будуть дійсно святими днями, які допоможуть вам нести в світ добро.








ВИСНОВКИ


         Зараз Україна переживає один з непростих історичних періодів. І найбільша небезпека полягає не в розвалі економіки, не в зміні політичної системи, а в руйнуванні особистості. Нині матеріальні цінності домінують над духовними. Через це у дітей деформовані уявлення про доброту, милосердя, справедливість, великодушність.
         Дитинство – це час, коли стрімко розвиваються всі сили людини – як духовні, так і тілесні. Діти набувають знань про навколишній світ, у них формуються моральні навички та звички. Тому саме в цей час таким необхідним є позитивний вплив на дитину.
         Проблему духовно-морального виховання досліджували різні вчені – філософи, педагоги, психологи. Ефективність духовно-морального виховання дітей буде високою при створенні відповідних педагогічних умов: мотиваційних, змістовних, операційних. При цьому виховання повинно бути комплексним. Для досягнення стійких результатів необхідна взаємодія сім'ї, навчальних та виховних закладів і суспільства в цілому.
         Як свідчить практика, при організації різноманітних заходів в закладі позашкільної освіти з метою морально-духовного виховання у дітей формуються любов до свого народу, шанобливе ставлення до своєї історії, культури, духовної спадщини, традицій та звичаїв свого народу. При проведенні різноманітних ігор та змагань маленька людина вчиться працювати в колективі. У неї  розвиваються як духовні, так і фізичні якості, росте загальна культура. Все це сприяє формуванню майбутнього громадянина – патріота своєї держави.




Література

1.                Амонашвили Ш.А. Истина школы / Ш.А. Амонашвили. – К.: СПД А.М.Богданова, 2005. – 72 с.
2.                Бех І.Д. Цінності як ядро особистості / І.Д.Бех // Цінності освіти і виховання : науково-методичний збірник / за заг. ред. О.В. Сухомлинської. – К., 1997. – С. 8–11.
3.                Бех І.Д. Виховання особистості : Сходження до духовності / І.Д. Бех. – К. : Либідь, 2006. – 272 с.
4.                Богуш А.М. Дефініції "духовність" і "моральність" в аспекті національного виховання в Україні / А.М. Богуш // Морально-духовний розвиток особистості в сучасних умовах : збірник наукових праць. – К., 2000. – Кн.1. – С.18–23.
5.                Газета «Родительский комитет Украины» № 1 за 2014 г.
6.                Конституція України. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр (дата звернення: 15.04.2019)
7.                Помиткін Е.О. Психологія духовного розвитку особистості : монографія / Е.О. Помиткін. – К. : Наш час, 2007. – 280 с.
8.                 Про освіту [Електронний ресурс] : Закон України від 5 вересня 2017 року № 2145- VIII // ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ. Законодавство України: офіційний сайт. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19, вільний (дата звернення 23.02.19). – Назва з екрану.
9.                Про позашкільну освіту [Електронний ресурс]: Закон України від 22 червня 2000 року № 1841-III // ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ. Законодавство України: офіційний сайт. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1841-14/page, вільний (дата звернення 23.02.19). – Назва з екрану.
10.           Словник-хрестоматія педагогічних понять : навчальний посібник. –  Луганськ, 2004 – 272 с.
11.           Степанов О.М. Основи психології і педагогіки : навчальний посібник / О. М. Степанов, М. М. Фіцула. – 2-ге вид., виправ., доп. – К. : Академвидав, 2006. – 520 с.
12.           Стельмахович М.Г. Українська родинна педагогіка : навчальний посібник / М.Г. Стельмахович. – К. : Інститут системних досліджень освіти,1996. – 288 с.
13.           Сухомлинський В.О. Сто порад учителеві / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори в 5 т. – К. : Радянська школа, 1976. – Т. 2. – 670 с.
14.           Сухомлинський В.О. Про стан теорії і практики виховання в освітньому просторі України / В. О. Сухомлинський // Збірник наукових праць Полтавського педагогічного інституту ім. В.Г.Короленка. – Полтава, 1999. – Вип.1(5). – (Серія "Педагогічні науки"). – С. 4–13.
15.           Сухомлинська О. Формування духовності особистості на основі християнських моральних цінностей / О. Сухомлинська // Директор школи. – 2003. – No 1 (24). – С. 4 – 6.
16.           Ушинський К.Д. Вибрані педагогічні твори / К.Д. Ушинський. – К. : Рад. школа,1949. – 418 с.
17.           Філософські основи духовно­морального виховання / Р.О.Са ба­дишин, Л.Р.Коробко, П.М.Масюк // Наукові записки. Серія «Психологія і педагогіка». – Острог: Вид­во Національного університету «Острозька академія». – 2012. – Вип. 21. – С. 149­150.
18.           Чорна К.І. Основні пріоритети виховання громадянина-патріота в умовах української державності / К.І.Чорна // Проблеми українського національного виховання : збірник наук. праць / Дрогобицький держ. пед. ун-т ім. Івана Франка. – Дрогобич, 2013. – С. 63–73.
19.           Яремчук С.В. Проблема духовності в процесі професійної підготовки майбутніх педагогів / С.В. Яремчук // Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка Національної АПН  України / за ред. С.Д. Максименка. – К.,2012. – Т. ХІV. – Ч.1. – С. 397–404.
20.           Ярмусь С. Досвід віри українця : Вибрані твори / упорядн.  А. Колодний / С. Ярмусь. – К. : Світ знань, 2002. – 512 с.

 





ДОДАТКИ
Додаток 1





Комментариев нет:

Отправить комментарий